Potěšme společně nemocné děti. Na konto dobročinné akce díky vám už přibylo:
14485
0komentářů

Buďte ráno svěží a odpočatí. Jak na to?

Cítíte se ráno jako zmlácení i přesto, že máte kvalitní matraci? Přečtěte si, co vše můžete pro zdravý spánek udělat. Třeba vám k němu pomohou i chytré aplikace do mobilu.
Vydáno: 22.08.2014 ▪ Autor: ▪ Přečteno: 2690x

Ulehnouti do postýlky,
udělat si pohodlí,
vždyť kvalitní spánek,
duši, tělo uzdraví.

V dnešní hektické době je kvalitní spánek více než potřebný. A to nejen pro regeneraci těla, ale také mysli. Je jasné, že pořádně odpočatému člověku půjde práce od ruky lépe než když si jí bude neustále zakrývat ústa při zívání. Kvalitní spánek však není jen o dobré posteli a matraci, ale také o celkovém zařízení ložnice a psychickém naladění spáče.

Není nad pořádný spánek
Není nad pořádný spánek

Něco málo o spánku

Během spánku dochází k útlumu činnosti mozku. Doprovází ho ztráta vědomí a výrazné snížení citlivosti na vnější podněty. Uvolní se svaly, sníží se tělesná teplota a zpomalí se krevní tlak.

Spánek se dělí do dvou fází, které se během noci střídají. REM fáze je ta, ve které se zdají sny. Vyznačuje se rychlým pohybem očí, nepravidelným tepem a dýcháním a nízkým svalovým napětím. Opakuje se 4-5× za noc.

NonREM fáze se dělí do čtyř stádií o různé hloubce spánku. Snění se v ní objevuje výjimečně.  

Kvalitní spánek je nutný pro celkovou regenaraci těla i mysli.

Proč je zdravý spánek tak důležitý?

Kvalitní spánek je nutný pro správnou funkci organismu, regeneraci centrálního nervového systému a má příznivý vliv na imunitu. Tělo si odpočine a v hlavě se utřídí myšlenky a zážitky z předchozího dne.

Beze spánku nebo při jeho špatné kvalitě se tělo dostatečně nezotaví. Může se vám zhoršit myšlení, snížit pozornost a budete se cítit unavení. Při dlouho trvajících problémech se výrazně sníží kvalita života a mohou vznikat a rozvíjet se závažná duševní onemocnění.

Poruchy spánku mohou být způsobeny řadou onemocnění. Za nekvalitním spánkem se může schovávat třeba špatná životospráva.

Odpolední zdřímnutí

Většina lidí spí jen přes noc. Ne že by neměli potřebu dát si odpoledního šlofíka, ale nemají možnost ho uskutečnit. Má takový šlofík vůbec nějaký význam?

Podle některých vědců necelá hodina spánku přes den pomáhá vyčistit krátkodobou paměť a připravit hlavu pro příjem nových informací. Člověk se večer necítí tolik unavený a lépe se koncentruje na práci.

Někdo zase zastává názor, že by měl odpolední šlofík trvat maximálně třicet minut. Při delším spaní se totiž můžete dostat do fáze hlubokého spánku, ze kterého se těžko probouzí, a po zbytek dne byste se cítili ospalí a malátní.

Odpolední šlofík po obědě vám pomůže připravit hlavu pro příjem nových informací.

No a pak tu máme polyfázový spánek, kdy člověk spí víc jak dvakrát za den. Díky krátkodobým šlofíkům v pravidelných intervalech si můžete zkrátit čas spánku až na pouhé extrémní dvě hodiny za den.

Polyfázový spánek není pro běžné lidi vhodný, protože zkrácená doba spánku může vést ke zdravotním problémům, jako jsou oslabení imunity nebo zvýšení stresu. Navíc se neslučuje se sociálním životem ostatních, a bdělý stav tak v noci příliš nevyužijete.

Dejte si po obědě dvacet
Dejte si po obědě dvacet

Desatero spánkové hygieny a psychická pohoda

První, co můžete udělat pro vyspání se “do růžova”, je dodržovat desatero spánkové hygieny:

  1. Přes den omezte popíjení rozličných povzbudivých nápojů (kávu, černý i zelený čaj, kolu a energetické nápoje). 4 - 6 hodin před usnutím je nepijte vůbec.

  2. Večer nejezte těžká jídla a poslední pokrm si dejte 3 - 4 hodiny před ulehnutím.

  3. Spánek může zlepšit lehká procházka po večeři. Cvičení 3 - 4 hodiny před ulehnutím spánek naopak zhorší.

  4. Po večeři neřešte žádná důležitá témata, která by vás rozrušila, a snažte se příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek.

  5. Alkohol spánek zhoršuje, tak jej večer nepijte.

  6. Před spaním a během noci nekuřte, protože nikotin povzbuzuje organismus.

  7. Postel používejte jen ke spánku a intimním chvilkám. Přes den v ní nejezte, nečtěte a neodpočívejte.

  8. V ložnici minimalizujte hluk a světlo a udržujte teplotu 18 - 20 °C.

  9. Každý den (včetně víkendu) uléhejte a vstávejte zhruba ve stejnou dobu, a to s odchylkou 15 minut.

  10. Pobyt v posteli omezte na dobu nezbytně nutnou.

Dospělý člověk by měl spát 6 - 9 hodin denně, dítě má spát déle. Také se uvádí, že nejzdravější spánek je mezi dvanáctou a druhou hodinou ranní. Jedná se však o ryze individuální záležitost. Každému vyhovuje jiná délka spánku a noční doba. Někdo se vyspí lépe, když jde brzo spát a brzo vstává, někdo to má naopak.

Člověk se má před spaním uklidnit a psychicky srovnat, což je v dnešní době velice těžké, a ne všem se kýženého klidu povede dosáhnout. Asi pak není od věci zkusit různá meditační cvičení na zklidnění mysli. Osobně věřím, že to může pomoci.

Zkuste zklidnit mysl meditací
Zkuste zklidnit mysl meditací

Aplikace do mobilu pro lepší spaní

Pro to, abyste se ráno cítili svěží, je potřeba vzbudit se v pravou chvíli. Probouzení v REM fázi a ve fázi hlubokého spánku je nejtěžší. Nejlepší je probouzet se ve fázi lehkého spánku. Díky tomu se i po kratší době spaní můžete cítit svěžejší.

Fázi lehkého spánku sami od sebe zjistíte jen stěží, ale můžete vypozorovat, v jakou dobu se vám vstává nejlépe. S tím vám mohou pomoci i některé chytré aplikace na mobil. Ty buďto snímají vaše pohyby a zvuky během spaní, nebo o něm pomáhají vytvářet dlouhodobé statistiky.

Chytré aplikace do mobilu vám pomohou najít vhodnou dobu ke vstávání.

Aktivní aplikace (Sleep as Android, Sleep Bot) detekují vaše pohyby během spánku pomocí G senzoru a podle nich určí, v jaké fázi spánku se nacházíte. Mobil je tedy nutné mít položený na matraci u polštáře. Večer si nastavíte, v jakém časovém rozmezí potřebujete vzbudit, a aplikace vás podle frekvence pohybů probudí ve fázi lehkého spánku.

Navíc umožňují vedení dlouhodobých statistik, vypnutí mobilních sítí nebo nahrávání zvuků. Pro řešení problémů s probouzením jsou některé aplikace vybaveny i různými hádankami či úkoly, které vás zaručeně probudí.

Nevýhodou aktivních aplikací je, že pokud spíte v posteli s partnerem či partnerkou, mohou být výsledky zkreslené.

Aplikace Sleep Bot
Aplikace Sleep Bot

Pasivní aplikace (Sleepmeter, Sleep Well) vám naopak pomohou pouze s vedením statistiky kvality spánku, včetně vyhodnocení do přehledných grafů, a to podle vámi zadaných parametrů.

Většina aplikací pro lepší spánek je zdarma jen na několik dnů k vyzkoušení, a poté se musí koupit plná verze. Navíc jsou často k sehnání pouze v angličtině. Některé přídavné aplikace, například pro podrobnější analýzy, mohou být za další příplatek. Osobně je nemám vyzkoušené, takže je nemohu doporučit, ani kritizovat. Každý si na ně udělejte vlastní názor.

Aplikace Sleep Well
Aplikace Sleep Well

Co s dlouhodobými problémy se spánkem?

Problém rozhodně nezlehčujte a nesnažte se ho vyřešit prášky na spaní. Zajděte si za lékařem a problémy s ním proberte. Je však důležité narazit na dobrého doktora, který nebude problém se spánkem považovat za běžnou součást dnešního stresového světa a života.

S problémy s nespavostí vám může pomoci také alternativní medicína, například akupunktura nebo bylinky. Tyto postupy však raději proberte se svým lékařem.

Použité fotografie

1 - Elizabeth Ashley Jerman CC BY 2.0 

2 - Don Graham CC BY-SA 2.0 

3 - Hartwig HKD CC BY-ND 2.0 

4 - Aaron Jacobs CC BY-SA 2.0 

Co děláte, když nemůžete usnout? Podělte se s námi o vaše tipy v komentáři pod článkem.

Sdílejte tento článek 0x 0x 0x
0x

Antonín Vintr

Vystudoval jsem nábytkové inženýrství a zajímá mě interiérový design i moderní trendy v bydlení. Z mých článků se dozvíte, jak vybírat vybavení do bytu, odhalím vám vlastnosti různých materiálů nebo pomůžu s technickým řešením úprav ve vaší domácnosti.

Antonín Vintr na sociálních sítích:
Sdělte ostatním čtenářům váš názor / Počet příspěvků: 0
Nadpis:
  Vaše jméno:

Přečtěte si také ↓

Chcete být při stavbě domu šetrní k životnímu prostředí? Postavte si domek z hlíny technikou Superadobe

Chcete být při stavbě domu šetrní k životnímu prostředí? Postavte si domek z hlíny technikou Superadobe

Vydáno: 03.12.2016 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Přečteno: 33x

Chcete si postavit dům levně a vlastníma rukama z materiálů, které jsou šetrné k životnímu prostředí? Seznamte se se stavební technikou Superadobe. Jaké postupy se při ní používají, jaké přináší výhody a jak vypadají hotové domy?

Celý článek
Vánoční osvětlení rozzáří vaše okna. Dávejte si však pozor, elektřina je dobrý sluha, ale zlý pán

Vánoční osvětlení rozzáří vaše okna. Dávejte si však pozor, elektřina je dobrý sluha, ale zlý pán

Vydáno: 01.12.2016 ▪ Autor: Jiří MacíkTipy a triky ▪ Přečteno: 74x

Jak správně zprovoznit venkovní vánoční osvětlení v oknech, světelné rampouchy nebo řetězy? Kupujte výzdobu a řetězy od známých výrobců a dejte pozor na neporušenou kabeláž a proudové krytí. Elektřina je dobrý sluha, ale zlý pán.

Celý článek
Chcete mít obývací pokoj vybavený podle nejnovějších trendů? Zjistěte, která sedačka je právě v módě

Chcete mít obývací pokoj vybavený podle nejnovějších trendů? Zjistěte, která sedačka je právě v módě

Vydáno: 30.11.2016 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Přečteno: 251x

Vybíráte novou sedačku? Zjistěte, které typy sedacích souprav existují a kam se který typ sedačky hodí. Chcete mít navíc obývák zařízený podle posledních trendů? Pak se podívejte, které barvy, styl a tvary jsou u pohovek v módě.

Celý článek