Potěšme společně nemocné děti. Na konto dobročinné akce díky vám už přibylo:
39265
1komentářů

Často nemůžete večer v klidu usnout? Netrapte se. Čtěte babské rady jak na nespavost

Máte problém večer usnout, a pak se ráno cítíte, jako by vás někdo praštil? Je to zdravotní obtíž řady lidí, ve vlastním zájmu ji musíte řešit. Co pomáhá na nespavost? Babky radí především bylinky, protože nemají vedlejší účinky.
Vydáno: 15.04.2016 ▪ Autor: ▪ Přečteno: 2473x

3 256. ovečka a vy ještě pořád nespíte? Trpíte zdravotní obtíží, která trápí velkou část populace naší země. Vzít si prášek je sice jednoduchá věc, ale je tady velké riziko postupného návyku na drogu. Upravte svou životosprávu a pokud možno se vyhýbejte stresu. Pro hluboký a osvěžující spánek pak raději sáhněte k prostředkům našich babiček. Výhodou je absence vedlejších účinků.

Vyzkoušejte babské rady, ale na vlastní nebezpečí. Pokud vás nespavost trápí dlouhodobě, může to být příznakem některé nemoci. V takovém případě určitě navštivte lékaře.

Nepodceňujte také přípravu na spánek. Zhruba dvě, tři hodinky před spaním nejezte žádná těžká jídla, necvičte a doma neřešte žádné nepříjemné rodinné záležitosti. Projděte se venku na vzduchu a po návratu si dejte jeden z osvědčených „šlaftruňků“. Skvěle pomáhá meduňkový čaj, sklenička piva, někomu chutná mléko s medem. Určitě vynechte před spaním kávu a nápoje s kofeinem, oželte i cigaretu nebo doutníček./limg6/Snažte se ulehnout do vyvětrané ložnice, s pohodlným a ne příliš měkkým lůžkem. Optimální teplota pro spánek je mezi 18 až 21 °C. Někomu vyhovuje úplné zatemnění a naprostý klid, někdo si pustí potichu neutrální relaxační hudbu. Výborně prý pomáhá růžový olej z lékárny. Potřete si jím před spaním čelo nad kořenem nosu a opatrně jej vetřete do pokožky.

Zdravý spánek je nutný nejen pro správné fungování mozku

Meduňkový odvar připravte z polévkové lžíce usušené bylinky, kterou spaříte šálkem vody a asi 10 minut louhujte. Dalším oblíbeným prostředkem je odvar z drceného kořene kozlíku lékařského, i když ne každému vyhovuje chuťově a vůní. Jeho příprava je delší, louhovat musíte 10 až 12 hodin. Dobře zabírá i vlažný banánový koktejl oslazený lžící medu, vypitý asi hodinu před ulehnutím.

<p>Meduňka je kouzelná bylinka na spaní. Jednoduchý vlažný odvar vás uklidní a usnete rychle. Foto: ©Depositphotos.com/andrejad</p>

Meduňka je kouzelná bylinka na spaní. Jednoduchý vlažný odvar vás uklidní a usnete rychle. Foto: ©Depositphotos.com/andrejad


Před spaním babičky doporučují sníst banán, nebo speciální banánový dezert. Rozmačkejte banán vidličkou, přidejte lžičku medu, pokapejte citronem a doplňte dvě lžíce jogurtu, případně zakysané smetany. Můžete ještě posypat ořechy a spánek tu bude nato šup. Rychle vás uspí i čerstvě uvařený chmel, případně kombinace 15 g chmele, 25 g srdečníku, 25 g třezalky a 20 g šalvěje.

            9 tipů z receptáře našich babiček, jak na nespavost:
            •    Nedávejte si přes den „šlofíčka“, večer pak budete opravdu unavení.
            •    Choďte spát každý den ve stejnou dobu a ve stejnou dobu také vstávejte.
            •    Pokud nemůžete usnout cca 20 minut, dělejte něco nudného, dokud nezačnete mžourat.
            •    Před spaním necvičte, nepijte colu, kávu, nekuřte, vynechte černý i zelený čaj.
            •    Vymyslete si nějaký rituál před spaním, zpomalte, poslouchejte klidnou muziku.
            •    Během dne se v posteli nedívejte na televizi, nepracujte v ní, ani nečtěte.
            •    Zkuste zklidnit myšlenky, absolutní prázdno v hlavě přivolává spánek.
            •    Spěte v pohodlné, vyvětrané ložnici, za teploty kolem 18 °C a mírného zatemnění.
            •    Pozdě v noci nejezte, ale nechoďte spát ani s úplně prázdným žaludkem.

Využijte uklidňující účinky myrty v květináči na okně, nebo chvilku inhalujte myrtový olej z vaší aromalampy. Některé babky doporučují nemít v místnosti žádná zrcadla a zrcadlové stěny, prý to ruší klidný spánek. Kvalitní odpočinek vám může zhatit i červená barva pyžama či prádla, fungují tak údajně i šperky s červenými kameny. Nechte je raději vedle v obýváku.

<p>Vloba mezi kozlíkem lékařským a pilulkami má být jednoznačná. Raději bylinky, než chemii. Foto: ©Depositphotos.com/saphira</p>

Vloba mezi kozlíkem lékařským a pilulkami má být jednoznačná. Raději bylinky, než chemii. Foto: ©Depositphotos.com/saphira

Choďte spát nejpozději okolo 22. hodiny. Spánek od půlnoci do druhé hodiny ranní totiž nejvíce posiluje váš organismus. Příčinou obtížného usínání bývají někdy studené nohy. Zahřejte je třením a pak je osprchujte ledovou vodou. Pořádně osušte, promasírujte a hurá do postele. Nespavost zlepší i zvýšený příjem vitaminu B5, jezte proto telecí játra, buráky nebo sušené meruňky.

Neklidným dětem pomůže ke spaní včelí med nebo trocha sladkých fíků.

V dětském pokoji je místo spaní v noci živo a neklidno? Dejte vašim nejmenším před spaním dvě lžíce včelího medu. Děti také rychle usnou, když jim přiložíte ručník, namočený do studené vody, na způsob krátkého ovinku. Ke klidnému spánku napomůže podle babiček také obyčejné jablko, případně 4 snězené fíky. Je to prostředek, známý už od antických dob.

<p>Dejte si raději skleničku teplého mléka nebo koupel. Oveček byste se nemuseli dopočítat. Foto: ©Depositphotos.com/carbouval</p>

Dejte si raději skleničku teplého mléka nebo koupel. Oveček byste se nemuseli dopočítat. Foto: ©Depositphotos.com/carbouval

Co by to bylo za babské rady bez všemocných bylinek? Smíchejte 30 g šištic chmelu obecného, 20 g meduňky lékařské a 20 g květu heřmánku pravého. Dvě čajové lžičky směsi přelijte 200 ml vroucí vody, 15 minut vyluhujte, sceďte a vypijte před spaním. Nespavost zažeňte i 20 kapkami tinktury z 20 g chmelových šištic, vylouhovaných tři dny na okně ve 100 g konzumního lihu.

Snažte se odstranit vypětí a stres, dopřejte si dostatek pohybu a sportu

Výborná na spaní je i směs 30 g listu máty peprné, 30 g natě meduňky lékařské, 10 g semen fenyklu obecného a 5 g kořene kozlíku lékařského. Dvě čajové lžičky směsi přelijte 200 ml vroucí vody, 15 minut vyluhujte a pijte těsně před spaním. Spolehlivě vás uspí i čtvrthodinová koupel v 38 °C teplé vodě, do které ve své pohodlné nové koupelně nalijete výluh ze 100 g kořene kozlíku lékařského v litru vroucí vody.

<p>Myrta v květináči uklidňuje a stejné účinky má v ložnici i myrtový olej v aromalampě. Foto: ©Depositphotos.com/Yury-76</p>

Myrta v květináči uklidňuje a stejné účinky má v ložnici i myrtový olej v aromalampě. Foto: ©Depositphotos.com/Yury-76

Široká diskuze o nespavosti a metodách, jak ji překonat, je v internetových diskuzích. Čtenářka s přezdívkou Věruška píše o svém nejoblíbenějším receptu: „V bylinné lékárně kup suchou meduňku, trochu ji rozemni nebo rozemel v kávomlýnku. Drtí naplň láhev asi 100 ml a dolej co nejsilnější vodkou nebo lihem. Nech týden louhovat, přeceď a užívej před spaním asi 50 kapek.“

Spánek patří mezi základní a přirozené fyziologické potřeby. Jde o útlum fyzického i duševního napětí, za nepřítomnosti plného vědomí. Jeho délka a kvalita je naprosto nezbytnou součástí regenerace organismu, ovlivňující jeho správnou funkci. Čas spánku řídí střídání dne a noci. Regulátorem spánku je melatonin, vzniká v šišince mozkové a je výborný antioxidant.

Nespavost je problémem mnoha lidí. Potřeba spánku je nicméně individuální u každého z nás. Říká se, že průměrně byste měli spát 7 až 8 hodin denně. Pokud se vám to nedaří, bude vaše tělo později reagovat zdravotními i psychickými problémy. Pokud se nespavost objevuje třikrát a více týdně, trvá déle než měsíc a nezaberou ani babské rady, neodkládejte návštěvu u odborného lékaře.

Bojujete úspěšně s nespavostí? Napište do komentáře pod článkem, jaký máte osvědčený recept a poraďte ostatním čtenářům, jak co nejrychleji usnout.

Podívejte se i na další články na téma Babské rady a zdraví:
1. Trápí vás jarní únava a nemáte žádnou energii? 20 babských rad
2. Hepčííí! A je to tady, trápí vás bolest v krku, kašel, rýma. Co dělat?
3. Po večerním barbecue vám není nejlíp? Zkuste detoxikační kúru

Sdílejte tento článek 0x 0x 1x
0x

Jiří Macík

Původní profesí jsem chovatel, ale přišla příležitost dělat novinařinu a komunikaci, a od té doby se živím psaním. V mých článcích najdete vždy nějakou praktickou vychytávku do vaší domácnosti nebo užitečnou radu, aby se vám lépe bydlelo a žilo.

Jiří Macík na sociálních sítích:
Sdělte ostatním čtenářům váš názor / Počet příspěvků: 1
Nadpis:
  Vaše jméno:
Multipla
"Před spaním babičky doporučují sníst banán, nebo speciální banánový dezert." Naše české babičky těžko, ty znaly banán jen z vyprávění a pokud se jim ho podařilo sehnat 2x za rok, tak ho daly dětem, aniž by ochutnaly:)
ODPOVĚDĚT
Naděžda | 24.04.2016

Přečtěte si také ↓

Mobilní aplikace pro chytré telefony existují prakticky na cokoliv. Které z nich vám usnadní období adventu a Vánoc?

Mobilní aplikace pro chytré telefony existují prakticky na cokoliv. Které z nich vám usnadní období adventu a Vánoc?

Vydáno: 10.12.2016 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Přečteno: 24x

Jak si zpříjemnit adventní období a usnadnit předvánoční činnosti s chytrým telefonem v ruce? Vyzkoušejte 7 mobilních aplikací, které vám pomohou s nákupem dárků i výzdobou domu. Některé vás i vaše přátele dokonce pobaví a potěší.

Celý článek
Šetřete svůj čas a věnujte ho do svých koníčků. Virtuální asistentka vyřídí všechno důležité zařizování za vás

Šetřete svůj čas a věnujte ho do svých koníčků. Virtuální asistentka vyřídí všechno důležité zařizování za vás

Vydáno: 09.12.2016 ▪ Autor: Antonín VintrTipy a triky ▪ Přečteno: 61x

Máte málo času? Najměte si služby virtuální asistentky či asistenta. Seženou vám řemeslníky, uklízečku, zajistí nákupy i hlídání nebo naplánují dovolenou. Dokáží zařídit téměř cokoliv. Jak taková služba funguje a kolik stojí?

Celý článek
Zelené jehličí vás letos neláká? Mrkněte na 8 nápadů, jak vyrobit originální vánoční stromek

Zelené jehličí vás letos neláká? Mrkněte na 8 nápadů, jak vyrobit originální vánoční stromek

Vydáno: 08.12.2016 ▪ Autor: Jiří MacíkTipy a triky ▪ Přečteno: 108x

Máte alergii na jehličí, nebo jste v rodině přísní ochránci přírody a uříznutý stromek je pro vás tabu? Vteřinový manžel poradí 8 nápadů, jak si vyrobit originální vánoční stromeček z různých materiálů. Umělé stromky nechte jiným.

Celý článek