Potěšme společně nemocné děti. Na konto dobročinné akce díky vám už přibylo:
19640
0komentářů

Ergonomie v ložnici

Jak zařídit ložnici tak, aby se člověk pořád nebouchal o roh postele a pohodlně dosáhl i do nejvyšší police ve skříni? Naučte se používat ergonomická pravidla, díky kterým přizpůsobíte vybavení pokojů na míru svým tělesným mírám.
Vydáno: 25.06.2013 ▪ Autor: ▪ Přečteno: 5452x

Místnost, ale i mobiliář musí mít potřebné rozměry i proporce odpovídající tělesným mírám osob, které zde žijí. Zvažujte výšku mobiliáře, kam chcete dosáhnout. Stejně tak, jak vysoko a daleko dosáhnete, pokud kupř. sedíte nebo stojíte. Jiné řešení si žádá ložnice u lidí s menším vzrůstem, jiné asi budeme vyžadovat pro dvoumetrového basketbalového pivota žijícího s volejbalovou blokařkou. No a jiné řešení si zase bude žádat ložnice třeba pro paraplegika. To vše je třeba vzít při návrhu ložnice v potaz a můžete se s tím lehce setkat.

Abychom mohli ložnici „zútulnit“ mobiliářem, textiliemi, užitým uměním, vším ostatním, co zde bude, musíme v rámci stavebních úprav položit vytouženou podlahu a hlavně vymalovat.

Co si to ten Leonardo pořád píše?

Nejstarší zachycené zmínky o poměrech tělesných měr a jejich vztahů mezi sebou pocházejí z pyramidových polí v Memphisu z období 3000 let př. n. l. Většina slavných sochařů, malířů, stavitelů, vědců, učenců, filosofů hledala souvislosti mezi lidskými proporcemi a jejich vazbou na optimální rozměry a poměry okolního světa.

Zlatý řez
Zlatý řez
Ptolemajovci, Řeci, Římané i další rozvinuté kultury hledaly odpověď na otázky těchto vztahů. Leonardo da Vinci, Michelangelo aj. ale především Albrecht Dürer. Jeho dílo vycházelo z poměrového dělení lidského těla. Např., že horní polovina těla je polovinou celkové výšky člověka. Délka obličeje jednou desetinou výšky člověka atd. Dělení pokračuje až do 1/40 výšky. Zdánlivě pošetilé hledání má své opodstatnění v jeho tvorbě. Podíváme-li se na jeho obrazy, jsou neskutečně propracované, ale hlavně v poměru. Obraz je zaplněn podle pravidel zlatého řezu, výjevy mají svoji vnitřní dynamiku. Vydal knihu o matematice, ale hlavně Čtyři knihy o proporcích, což byl na rok 1528 neskutečný počin. Jeho dílo se stalo nedílnou součástí stěžejních pojednání o teoretických základech umění. Hovoří se o této době po právu jako o Dürerově epoše.

Tyto podklady jsou fundamentem pro poměry tympanonu dórského chrámu, antické mozaiky v domech, stejně tak jako pro poměry antických celků, až po urbanistické řešení celých měst. To vše se interaktivně odráží v prostředí, kterým se obklopujeme, rozměry obytných celků, místností, nábytku i doplňků. Každé době byla vlastní určitá škála řešení, jež odpovídala technickým a technologickým možnostem doby, regionálním danostem a ostatním vlivům, které formovaly a formují naše žití.

Le Corbusier a proporce…

V pozdější době se touto vědou zabývaly další světoznámé osobnosti umění a architektury. Mezi jinými tuto teorii uplatnil ve svých stavbách architekt Le Corbusier. Celou teorii založenou na zlatém řezu nazval „Le Modulor“ a uplatňoval ji důsledně ve všech svých stavbách. Proto také hledíme s úžasem na jeho dílo, které má dokonalé proporce a vztahy počínaje domem, zahradou, okny, dveřmi a konče mobiliářem, až po detaily klik, zarážek u dveří aj. To vše doplněno barvami a materiálem dělá jeho dílo světovým a jedinečným. Běžný člověk není sto postihnout, jestli architekt vyšel z poměrů zlatého řezu nebo volil dané řešení citem. Pouze často máme neodbytný pocit, že tak jak komplex budov, danou stavbu, interiér nebo mobiliář vidíme, je dílo ucelené, s lidskými rozměry, prostě správně. No a nebo naopak.

Modulor
Modulor
Modulor
Modulor

Ve zjednodušeném řešení budeme koncipovat výšky interiérů s ohledem na lidskou výšku (1,829 m), výšku se zvednutou rukou (2,26 m) atd. a ne např. okolo 5 m. Tato výška je měřítkem pro stáje žiraf a v našem obydlí má nevalného využití. Tohle vše tvoří základy pro funkční žití, bydlení, spaní. Stejně tak z těchto pomyslných norem vychází designová řešení všeho, co nás obklopuje, až po futuristické vize zítřka.

Pokud chceme demonstrovat svoji nadřazenost a finanční převahu vůči okolí, potom možná budou dveře o výšce 5 m na místě, ale lidský rozměr a příjemný pocit bude toto řešení postrádat. Nakonec, veškeré naše počínání je vlastně věcí poměru. Co je moc, co je málo, co je pro někoho dobré, nemusí být dobré pro jiného. Vysoká skříň pro paraplegika je z poměru, stejně tak jako dětská židlička pro dospělého. Zamřížované kovové okýnko 300 x 300 mm patří do vězeňské cely nebo sklepa a ne do obýváku nebo ložnice. Kapka vody při dešti vymrští slunéčko sedmitečné do vzduchu a rozhodně to nebude tak neškodná anabáze, jako když ta samá kapka dopadne na vaše čelo. Poměrové vztahy, proporce nejsou jenom věcí rozměrů, platí to i pro barvy vůči sobě a okolí (viz minulý článek), množství světla aj. Neplatí to jen pro hodnoty kvantifikovatelné, ale i pro psychologii, duševní pochody, pocity aj. Prostě veškeré naše počínání a okolní svět musí mít nějaké adekvátní proporce.

Že je to pořád složité jako kombajn?

Tak to trochu ještě zjednodušíme. Pokud se budete držet základních rozměrů, které vám ukazují červené bezpohlavní figurky na mých nákresech, máte víceméně vyhráno.

Z předešlé exkurze do dějin postačí, pokud si osvojíte náhražku zlatého řezu tj. pravidlo třetin.

Pravidlo třetin
Pravidlo třetin
Pravidlo třetin
Pravidlo třetin

Nosné prvky obrazu mají jiné napětí, pokud se nacházejí na průsečících pomyslných třetin. Jinak působí obraz, který má do dvou třetin nebe a do třetiny moře nebo les a naopak. Neznamená to ovšem, že nosný motiv nemůže být komponován centrálně, pouze tato kompozice má jinou hodnotu, jiný účinek. Tahle jednoduchá pomůcka vám pomůže opticky korigovat barevné plochy, hmoty, pomůže vám pochopit, proč něco na vás působí dynamicky, proč obraz pověšený na zdi má svoje vnitřní napětí aj. Mimo jiného vám pomůže při focení čehokoliv ať už mobilem či digitálním fotoaparátem.  Dobře vyfocená ošklivá ložnice bude snesitelnější. To byl pochopitelně žert. Předpokládám, že s naší pomocí bude ta vaše ložnice zařízená skvěle, funkčně, vkusně a nadčasově a pak ji skvěle vyfotíte, aby okolí mělo co závidět.

Před postelí za postelí nesmí nikdo stát, nebo nebudu spát…

V předešlých dílech jsme se dozvěděli základní možnosti mobiliáře v ložnici. Trochu to zopakujme a něco přidejme. Lůžko pro provizorní přespání může být široké 600 x 1800 mm dlouhé. Na vážné spaní pak šířka 700 (nejlépe 800 – 900 mm) x 2000 – 2100 mm délka. U dvojlůžka šířka 1600 - 2000 x 2100 – 2200 mm délka. Pokud máme manželskou postel čelem u stěny a nočními stolky, potom po obou stranách by měla být ulička 600 mm, před postelí 800 mm. Pokud je postel v rohu, potom by ulička měla být 700 mm, před postelí 800 mm.

Postel či postele mohou být umístěny:

a) dlouhou stranou u stěny
b) dlouhou i krátkou u stěny (v rohu)
c) krátkou stranou u stěny (většinou hlavou)
d) volně v prostoru



e) na konci místnosti mezi stěnami krátkými stranami, dlouhou u stěny
f) dlouhými stranami mezi stěnami a krátkou stěnou u zdi, ve výklenku
g) výklopné ze stěny
h) vedle sebe s uličkou mezi


i) do L
j) podél stěny za sebou hlavami k sobě
k) od sebe
l) na patro
m) na patro do L
n) na patro s úložným prostorem a pracovní plochou pod (hernou)


A tak bychom mohli pokračovat do vyčerpání variant. Rozměry i umístění jsou věcí doporučení, ne dogmatu. Pokud bude mít postel rozměr jiný, obdobný, není třeba brát do ruky sekeru a pilu a po vzoru reklam svépomocně dosíci rozměrů předpokládaných. Pochopitelně, že je třeba vždy analyzovat potřeby toho, kdo bude ložnici užívat a podle toho potom diferencovat řešení.

Pokud se podíváte detailněji na typologii rozměrů, které zde uvádím, potom pochopíte, „genialitu“ a nadčasovost zlatého řezu, Moduloru nebo Dürerovo dílo.

Na samostatnou kapitolu je kupř. bydlení pro paraplegika, kdy základní rozměry berou za své a vše se řídí rozměry vozíčku, možnostmi dosahu aj. Další kapitola jsou dětské pokoje, které je vhodné přizpůsobit velikosti a věku dítěte. „Letiště“ je pro malého dobráka stejně nevhodné jako postýlka s polohovatelným roštem s bočnicemi s dřevěným „plůtkem“ pro vašeho pubescenta. Ne, že by se občas nehodilo klecové lůžko pro rebelujícího teenagera, ale úředník ze sociálky, by se na vás mohl dívat trochu s despektem.

Stejně tak výška lůžka je jiná pro maminku, která se potřebuje sklonit do postýlky pro svůj „poklad“ (mám na mysli dítě, ne manžela) a jiná u starších lidí, kdy vstávání z postele jim už činí potíže a nevhodná výška je ještě umocňuje.




Řešením jsou kupříkladu modulové systémy studentských pokojů, kdy místnost mění své funkce dle věku a potřeb. Vzhledem k tomu, jaký čas v lidském životě zastane odpočinek, spánek, nemoc, milování a jiné aktivity (dosti často pasivity), je třeba problémům ložnice a jejího zařízení a vybavení věnovat určitý díl vaší pozornosti. Vše se vám bohatě vrátí v kvalitě odpočinku. Po probdělé noci, kdy vstáváte s pocitem zavaleného přestárlého horníka, od sebe nečekejte žádné oslnivé výkony a nedivte se, když v muzeu začne po vašem odchodu kvičet zabezpečovačka.

Prostě a jednoduše, všechno chce svoje…

Zajímá vás něco, co vyřeší naše odpověď?

Pokud Vás zajímá něco, co se dotýká zmiňovaného tématu, případně i jiných věcí spojených s bydlením, potom na vaše dotazy odpovíme na našem diskuzním fóru na těchto stránkách. Pokud je váš dotaz možné vyřešit na této platformě, je vám naše pomoc plně k dispozici. Pochopitelně zde máme omezené možnosti a nelze pro každého napsat obsáhlý článek o dílčím řešení daného případu. Pokud problém vyžaduje rozsáhlejší zásah, potom se můžete přes naše stránky spojit s autorem a dohodnout si osobní kontakt s případným řešením za spolupráce architekta.

Ing. arch. Petr Brandejský

Použité zdroje:

  • Wikipedie
  • Neufert – Navrhování staveb

Použité fotografie a obrázky:

Sdílejte tento článek 0x 0x 0x
0x

Ing. arch. Petr Brandejský

Ing. arch. Petr Brandejský na sociálních sítích:
Sdělte ostatním čtenářům váš názor / Počet příspěvků: 0
Nadpis:
  Vaše jméno:

Přečtěte si také ↓

Očima architekta: Nepodceňujte vodní páry, největšího nepřítele zateplených střech

Očima architekta: Nepodceňujte vodní páry, největšího nepřítele zateplených střech

Vydáno: 27.01.2015 ▪ Autor: Ing. arch. Petr BrandejskýOčima architekta ▪ Přečteno: 3798x

Chystáte se rekonstruovat podkroví na bydlení nebo vás štvou ztráty tepla, nekontrolovatelně unikajícího z domu? Pak vás zřejmě čeká a nemine zateplení střechy. Co je při jeho realizaci důležité vám poví architekt Petr Brandejský.

Celý článek
Očima architekta: Pozor na pěnové mistry aneb Jaké závady najdete na vaší střeše?

Očima architekta: Pozor na pěnové mistry aneb Jaké závady najdete na vaší střeše?

Vydáno: 15.01.2015 ▪ Autor: Ing. arch. Petr BrandejskýOčima architekta ▪ Přečteno: 2509x

Vidíte při dešti nebo tání sněhu mokré flíčky v horních rozích místností pod střechou? Rychle zakročte, protože z malé skvrny může být obrovský problém. Jaké závady střechy způsobují zatékání, odhaluje Ing. arch. Petr Brandejský.

Celý článek
Očima architekta: udržujte střechu v dobrém stavu, ušetříte si spoustu starostí

Očima architekta: udržujte střechu v dobrém stavu, ušetříte si spoustu starostí

Vydáno: 23.12.2014 ▪ Autor: Ing. arch. Petr BrandejskýOčima architekta ▪ Přečteno: 2355x

Pořádná střecha je základem bydlení, a proto je důležité o ni pečovat. Umíte to? Renomovaný architekt Petr Brandejský vám v dalším díle seriálu o stavbách poradí, na jaká místa se soustředit, abyste předešli pozdějším problémům.

Celý článek