Potěšme společně nemocné děti. Na konto dobročinné akce díky vám už přibylo:
17540
0komentářů

Materiálové a barevné pojetí ložnice

Barvy, jak známo, mají schopnost v dobrém, ale i ve zlém ovlivňovat lidskou psychiku. Nechte si od našeho bytového architekta poradit, kterou z nich zvolit na stěny vaší ložnice, abyste netrpěli nočními můrami nebo nespavostí.
Vydáno: 02.05.2013 ▪ Autor: ▪ Přečteno: 13183x

Textilie, stěny a nábytek svojí strukturou a barevností dávají místnosti hloubku, výšku, perspektivu, statiku či dynamiku řešení, vyvolávají v nás harmonii, teplo, ale někdy bohužel i podráždění, neklid, pocit chladu, únavy aj. Stejnou měrou se na kvalitě řešení podílí i podlaha. Studená, teplá, dlažba, dřevěná podlaha nebo koberec, to vše je třeba řešit. Je na nás a našem citu, jakou cestu zvolíme. Živá zeleň, PC, televize se příliš se zásadami zdravého spánku nesnášejí. Proto s těmito doplňky velmi opatrně.

Abychom mohli ložnici „zútulnit“ mobiliářem, textiliemi, užitým uměním, vším ostatním co zde bude, musíme v rámci stavebních úprav položit vytouženou podlahu a hlavně vymalovat.

Váleček do ruky a šup na stěnu optimistické jeleny…

2. Studentská a dětská ložnice, kontrast na šedém podkladu, Foto: MAZZALIARMADI.IT
2. Studentská a dětská ložnice
kontrast na šedém podkladu
Foto: MAZZALIARMADI.IT
1. Studentská a dětská ložnice, kontrast na šedém podkladu, Foto: MAZZALIARMADI.IT
1. Studentská a dětská ložnice
kontrast na šedém podkladu
Foto: MAZZALIARMADI.IT
Barevnost našeho interiéru je ta chvíle, kdy lze za málo peněz pořídit hodně muziky. Oskar Wilde to výstižně vtisknul do otázky: „Proč dělat svět černobílý, když nám Bůh nadělil barvy??“

Uděláme z toho trochu současný přepis: „Proč dělat ložnici, potažmo celý interiér fádní, monotónní a monochromatický, když nám obchodní řetězce nadělily oddělení s barvami, textiliemi a koberci, v rozličných barvách, valérech a odstínech a my si můžeme pohrát, udělat si to tzv. k obrazu svému nebo to nechat na odbornících.“

To není jenom úvaha o možném řešení, to je přece výzva. No každopádně každý pokus zdolat „horu“ musí mít reálný základ ve vědomostech, určité schopnosti, no a neoddělitelně kousek citu pro věc. Zní to dobře? Tak šup na věc… Začneme nezbytnými vědomostmi.

Jako když jsme ve škole míchali vodovky, až se na tu barvu nedalo dívat…

K pochopení teorie barev vyjdeme ze tří elementárních barev, tzv. ZÁKLADNÍCH BAREV.

3. Subtraktivní míchání barev, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
3. Subtraktivní míchání barev
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
4. Komplementární barvy, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
4. Komplementární barvy
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
8. Triadické barvy, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
8. Triadické barvy
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
9. Rozštěpená komplementární barva, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
9. Rozštěpená komplementární barva
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský

ZÁKLADNÍ BARVY – jsou v tomto typu modelu modrá, žlutá a červená.

SEKUNDÁRNÍ BARVY – vzniknou smícháním dvou barev základních. Jsou to oranžová, fialová a zelená barva. Vzpomínáte, jak jsme ve škole patlali vodovky nebo tempery a barvy se nám kouzelně měnily před očima. Dosti často to končilo u něčeho jako je černá, či tmavě šedá.

TERCIÁRNÍ BARVY – vzniknou smícháním základní a nejbližší sekundární barvy. Např. mezi žlutou a oranžovou je terciární barva žlutooranžová atd.

KOMPLEMENTÁRNÍ BARVY - Pokud v našem dvanáctiúhelníku vezmeme barvy ležící proti sobě, jsou to barvy komplementární. Jsou proti sobě v maximálním kontrastu a používají se často tak, že jedna barva je převládající a druhá zde tvoří doplněk, akcent.

5. Komplementární barvy - syté, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
5. Komplementární barvy - syté
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
6. Komplementární barvy - světlý odstín, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
6. Komplementární barvy - světlý odstín
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
7. Komplementární barvy - světlá s akcentem, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
7. Komplementární barvy - světlá s akcentem
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský

TRIADICKÉ BARVY – jsou barvy ve stejných rozestupech od sebe a nejsou tak kontrastní vůči sobě jako barvy komplementární. Pokud se podíváte na obvod modelu, čím bližší barva, tím menší kontrast. To je dáno logicky mícháním barev, které pochopitelně nekončí u těchto tónů, ale lze odstíny míchat prakticky do nekonečna.

ROZŠTĚPENÉ KOMPLEMENTÁRNÍ BARVY – jedna barva je základní a další jedna či dvě barvy mohou být vedlejší barvy její barvy komplementární.

TÓN – barvy viditelného spektra nazýváme „čisté tóny“. Přidáním bílé nebo černé vznikne „tón“.

SYTOST – nejintenzivnější podoba tónu je sytá, netlumená černou nebo bílou.

SVĚTLÝ ODSTÍN – tón, do něhož byla přidána bílá. Světlé odstíny vč. pastelových patří mezi barvy vhodné pro převážnou výmalbu místností.

TMAVÝ ODSTÍN – je tón vzniklý přidáním černé, barvu ztmavuje. Někdy se můžeme potkat při určování barev s modelem CMYK nebo RGB. Je to různý způsob míchání barev.

PASTELOVÉ BARVY – jsou barvy tlumené silně bílou nebo šedou. Obtížně se reprodukují. Jsou vynikající jako podklad pro další barvy sytější nebo kontrastnější.

MONOCHROMATICKÉ BARVY – jsou odstíny jedné barvy, skvěle se kombinují s barvou kontrastní.

CMYK - model je založený na tzv. subtraktivním míchání barev a je to náš známý systém, který začíná u modré azurové (Cyan), červené purpurové (Magenta) a žluté (Yellow) a je doplněn o černou barvu (nikoliv BlacK ale Key), jež vznikne smícháním základních barev. Tento model se využívá u reprodukčních zařízení, tiskáren aj.

RGB – model je založen na aditivním míchání barev. Základní barvy jsou zde červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue). Míchání je na principu barevných světelných kuželů, které mícháním získávají vyšší intenzitu, než barvy míchané. Míchání probíhá na bílém podkladu a smícháním tří základních barev vznikne barva bílá. Tento model se užívá u počítačových monitorů, televizorů aj.

10. Model CMYK, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
10. Model CMYK
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
11. Model RGB, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
11. Model RGB
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
12. Aditivní míchání barev, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
12. Aditivní míchání barev
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
13. Aditivní míchání barev - snižování intenzity světelných kuželů, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
13. Aditivní míchání barev - snižování intenzity světelných kuželů
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský

Jo, šéfe, takovou barvu vám nikdo nenamíchá…

Pokud budeme hledat nějaké barvy, odstíny a jemné nuance, můžeme s výhodou použít mezinárodně uznávaný standard, stupnici či vzorník barev RAL. Tyto vzorníky jsou vcelku drahé, ale ti, kdo se zabývají barevným řešením, je většinou vlastní. Tento univerzální (platí od r. 1927) převodník je jeden z mála kvalitních a neomylných nástrojů při nezkresleném výběru barev. V renomovaných prodejnách si poradí snadno s barvou, která je dána pouze číselným označením a neomylně vás dovede k jedné a téže barvě.

Pane mistr, jakou barvu mám máznout na ten strop???

Pokusíme se podívat na jednotlivé barvy nejenom v kontextu ložnice, ale i jejich působení na naše vnímání, náladu, pocity obecně. Co se týká dispozice – tmavý strop snižuje opticky světlou výšku a naopak. Protáhlou místnost opticky zkrátíme ztmavením protilehlé krátké stěny. Sloupy nebo výstupky – tmavé před světlou stěnou vystupují a jsou zdůrazněné. Naopak světlé před tmavší stěnou působí lehce a opticky snižují jejich optickou „předimenzovanost“.

BARVY TEPLÉ – Jsou barvy, jež obsahují žlutou. Tj. červená, oranžovočervená, oranžová, žlutooranžová, žlutá, žlutozelená a zelená. Někdy je zelená přiřazována ke studeným barvám, ale v celé škále některé odstíny lze zařadit do jedné nebo druhé skupiny. Působí aktivně, případně až dráždivě, „prohřívají“. Teplé světlé barvy shora duchovně podněcují, ze strany oteplují a přibližují, zespodu odlehčují a zvedají. Teplé tmavé barvy shora uzavírají, jsou důstojné, ze strany obklopují, zespoda působí bezpečně.

BARVY STUDENÉ – Jsou barvy obsahující modrou. Tj. modrozelená, modrá, fialovomodrá, fialová, červenofialová. Působí pasívně, zklidňují, „chladí“. Studené světlé barvy shora zesvětlují, uvolňují, ze stran odvádějí stranou, zespodu působí hladce. Studené tmavé barvy shora působí hrozivě, ze strany smutně, depresívně, zespoda těžce, stahují dolů.

BARVY „NEUTRÁLNÍ“ – béžová, šedohnědá, šedá, smetanové barvy, bílá a černá jsou jakýmsi podkladem pro ostatní barvy. Jsou univerzální, lehké a pohodlné.

Jak jednotlivé barvy působí?

BÍLÁ BARVA – protipól černé, bílá je synonymem čistoty a pořádku, odděluje ostatní barvy, hraje většinou hlavní roli v interiéru, zesvětluje, podtrhuje, oživuje a člení.

ČERNÁ BARVA – protipól bílé, patří mezi barvy, se kterými je třeba nakládat opatrně, nicméně je to barva mystická, elegantní, luxusní, skrývá se v ní autorita. Může být barvou vzdoru, v naší kultuře je to ale i barva smutku. Dovede interiér podtrhnout, doplnit, akcentovat. Pochopitelně záleží na materiálech a provedení černé na nich. Jinak se chová lesk, polomat či mat. Kožená sedačka je povětšinou luxusní součást bytu, vhodně doplněná nerezem či dřevem je velmi nadčasová a nepůsobí rozhodně laciným dojmem. Lesklé černé plochy v kontextu s jinými barvami a materiály mohou být ozdobou interiéru, ale jsou náročné na údržbu a je na nich vše vidět. V ložnici by měla černá být pouze akcentem nebo doplňkovou barvou k barvě převládající. Dobře se snáší s modrou a fialovou, ale je dobré ji používat k živějším barvám. Kupříkladu černé saténové povlečení, při střídání matné a lesklé je velice noblesní a paradoxně zahřívá.

14. Moderní ložnice – bílá v kontrastu s tlumenou purpurovou, Foto: bedzine
14. Moderní ložnice – bílá v kontrastu s tlumenou purpurovou
Foto: bedzine
15. Kontrastní ložnice - matová černá s bílou a režným zdivem, Foto: TimothyJ
15. Kontrastní ložnice - matová černá s bílou a režným zdivem
Foto: TimothyJ
16. Žlutá ložnice - žlutooranžová s bordeaux, Foto: The Falcondale
16. Žlutá ložnice - žlutooranžová s bordeaux
Foto: The Falcondale
17. Modrá ložnice – tmavá modrá s bílou a květinovými vzory, Foto: ohsojolly!
17. Modrá ložnice – tmavá modrá s bílou a květinovými vzory
Foto: ohsojolly!

ČERVENÁ BARVA – v ložnici je to opět barva na zamyšlení. V sytých odstínech vás nenechá odpočinout, je agresívní. Akcentuje ostatní použité barvy. Působí vznešeně, ale zároveň dynamicky. Je vhodnější pro činnost než pro odpočinek. Zároveň je však také barvou lásky, citu, jemnosti a intimity. Je věcí zvýraznění, je dráždivá a provokující. Pro intimní chvíle a dámské prádlo, popř. další doplňky barva vhodná, tendenční a vyhledávaná. V ložnici s ní nakládejte jako se šafránem. Červená by zde rozhodně neměla převládat. Nicméně jemné lehčí tóny, mohou být velmi dobře použitelné v ložnici, hodí se pro doplňky, závěsy, povlečení, dekorace a obrazy aj.

MODRÁ BARVA – symbolizuje vyváženost, klid, mír, něhu, důvěru. Je pravým protipólem červené. Představuje tradici, stálost, spolehlivost a komunikaci. Tmavé odstíny mají tajemnou asociaci, jsou průvodcem spánku a snění. Modré tóny je vhodné užívat ve větších místnostech.

ŽLUTÁ BARVA – je barva jasná, optimistická, dynamická, otevřená a teplá. V domácnosti zosobňuje zdravý životní styl, spokojenost, zdraví, nadšení. Ač vzniká spojením zelené a červené (což s sebou nese značné napětí), je barvou, která napětí tlumí.

ORANŽOVÁ BARVA – je barvou radosti, sebedůvěry, oslabuje letargii, pesimismus, nechuť, ale i citové výbuchy, má v sobě zjemnělou smyslnost. Je to barva slavnostní, dynamická, sebevědomá a stejně jako červená, je extrovertní. Má ráda společnost a oživuje ostatní barvy a nezajímavý prostor.

FIALOVÁ BARVA – Fialová barva je barvou luxusu, je emotivní  a exotická. Domov do fialova si ladí silné osobnosti.

ZELENÁ BARVA – je barva konejšivá, svěží, uklidňující, barva jistoty a naděje a bezpečí. V interiéru je synonymem bezpečného útočiště, jednoduchosti a klidu a vážnosti.

Tohle byl pohled na šest barev (základních a sekundárních) a bílou s černou. Pochopitelně bychom teď mohli brát celé spektrum a charakterizovat jednotlivé odstíny a jejich kombinace. To bychom se ale nepohnuli z místa. Takže jen letem světem ty důležitější.

PURPUROVÁ BARVA (NĚKDY TAKY NACHOVÁ, BORDEAUX) – důstojná, hrdá, majestátní, luxusní, noblesní, okázalá.
ZLATÁ BARVA – velkorysá, šlechetná, okázalá
SVĚTLEZELENÁ BARVA – v „nejedovatých odstínech“ je přirozená, chladná, vlhká, tichá.
TMAVOZELENÁ BARVA – bezpečí, naděje, klid, ale i omezení.
TMAVOMODRÁ BARVA -  vážná až skličující, barva dálek, nostalgie, rozjímání, smutek.
SVĚTLEMODRÁ BARVA - vzdušná, tichá, přívětivá.
HNĚDÁ BARVA – střízlivá, solidní, vážná, jistota, pořádek, domov.
ŠEDÁ BARVA – netečná, pokorná, doplňující či podtrhující ostatní barvy.

Stěny, strop, a co podlaha??

Podlahy jsou téma na jednu samostatnou kapitolu. Vzhledem k množství řešení a neustále se množícímu sortimentu podlahových krytin, bude dobré tuto problematiku nechat na odborných firmách. Pouze vás zorientuji v současném sortimentu, aby bylo zřejmé, z čeho vybírat a na co se případně dotazovat.

DŘEVĚNÁ PODLAHA – je fundamentální záležitost a vychází z dřívějších materiálových možností. Mluvíme o rozumné ceně, dostupnosti i životnosti. Je to přírodní materiál, pevný, pružný a odolný, izolační a co hlavně, krásný na pohled.  Nepřeberné množství struktur a barev je zárukou, že si vybere prakticky každý. Dřevo je třeba v poslední fázi upravit laky nebo oleji. Existuje v metráži, v parketách, parketových dílcích aj. Moderní technologie umožňují dřevo upravit tak, aby bylo rozměrově stálejší a nepodléhalo snadno změnám teplot a vlhkosti. Palubky lze tvořit z více vrstev kolmých na sebe a tím dodržet jejich stálost. Stejně tak lze dřevo lisovat pod velkým tlakem a docílit jiných vlastností. Podlahy mohou být jedno a vícevrstvé, plovoucí, se spoji se zámky nebo na pero a drážku aj. Delší dobu je moderní průmyslová mozaika složená z množství nalepených dřevěných špalíků. Vyznačuje se stálostí, odolností a tvrdostí. Plovoucí dřevěné podlahy jsou vhodné i pro podlahové vytápění. Dřevo je prostě tradice.

KORKOVÁ PODLAHA – podlahy z kůry korkového dubu jsou stejně jako dřevo izolační, pružné a teplé. Korek je možné lepit přímo na podklad nebo pokládat jako plovoucí podlahu spojovanou zámky. Bylo období, kdy korkové podlahy byly hodně rozšířené, nyní je trochu zbytečně tento materiál opomíjený.

PŘÍRODNÍ LINOLEUM – tzv. Marmoleum, které je vyrobeno z juty a dřevité moučky, lněných olejů, pryskyřice, vápence a pigmentů. Vyrábí se v rolích nebo opět jako plovoucí. Lze zde dosáhnout všemožných barevných odstínů, všemožných kombinací a intarzií. Tyto podlahy lze použít do obyčejných poměrů domácích, ale i jako vysokozátěžové do různých provozů jako nemocnice aj.

18. Podlaha - diagonální vzor, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
18. Podlaha - diagonální vzor
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
19. Podlaha - pravoúhlý vzor, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
19. Podlaha - pravoúhlý vzor
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský

LAMINÁTOVÁ PODLAHA – nepřeberné množství vzorů, barev, dezénů. Od dřeva, korku, kamene, až po dlažby aj. Většinou se vyrábí jako plovoucí podlaha se zámky, v různých třídách odolnosti. Vhodná i pro podlahové vytápění.

VINYLOVÁ PODLAHA – patří mezi syntetické podlahy. Co do barev a dezénů - zapomeňte na omezený výběr dřívější éry. V současnosti je tento sortiment neskutečně pestrý a kvalitní. Podlahy mohou vypadat jako palubky či hrubá prkna, korek, kámen, mramor, dlažby aj. Leckdy si musíte sáhnout na povrch, přesvědčit se, jestli to na čem stojíme je „lino“ nebo dotyčný materiál, který simuluje. Tyto podlahy stejně jako předešlé jsou na výběr v rolích (metráži) nebo jako plovoucí podlahy z dílců.

DLAŽBY – mohou být z přírodního kamene, keramické nebo betonové. V našem případě je na zvážení, zda v ložnici použít dlažbu keramickou. V současnosti nalezneme opět nepřeberné množství barev, vzorů, tvarů. Za povšimnutí stojí kupř. dlažba simulující dřevěnou podlahu. Opět k nerozeznání od originálu, pevná, stálá, snadná údržba. Při kvalitní pokládce a slušném zacházení je i tato podlaha „dlouhověká“.

KOBEREC  – opět téma na samostatný článek. Sortiment s nepřeberným množstvím variant, v metráži, jako celopodlahový nebo kusový. Ten druhý lze použít na kteroukoliv z předešlých podlah na doplnění, zateplení, zútulnění, jako barevný akcent aj. Ne snad, že bych vyčerpal téma podlahové krytiny, ale jako průlet tématem, orientace v problému, to patrně dostačuje.

Ležím tady jako vyvržený vorvaň, počítám ovečky, a ne a ne zabrat…

20. Kontrastní ložnice - černá, hnědá,, šedobéžová na šedém a bílém základu,, s reflexním růžovým akcentem, Foto: Son of Groucho
20. Kontrastní ložnice - černá, hnědá,
šedobéžová na šedém a bílém základu,
s reflexním růžovým akcentem
Foto: Son of Groucho
Aby vaše ložnice byla opravdu odpočinkovým místem je třeba docílit celkové harmonie barev a materiálů a tím i harmonie pocitů. Znáte sami z vlastní zkušenosti, že někde na dovolené usnete s příjemným domáckým pocitem a ráno je příjemnou záležitostí. Jindy je to zcela naopak a leckdy ani netušíme, co nás uklidňuje nebo irituje. Je to taková alchymie, která ve výsledku funguje, a nebo taky ne. Rozdílnost našich duší si žádá rozdílná řešení. Rozhodně nelze paušálně vzít určité šablony a doufat, že budou vyhovovat každému. Stejně tak jako někdo poslouchá hudbu nahlas a je překvapený, že ostatní to neakceptují. Proto je možné prakticky vše, i porušení „pravidel“, pokud to tomu, kdo zde chce spávat, vyhovuje. To, že červená barva je agresívní ve větších plochách, neznamená, že nelze ložnici zařídit rudě. Je to pouze doporučení a jisté empirické zjištění, které vede k těmto řešením. Nelze ho však pojmout paušálně až dogmaticky. Vycházejte z krásného a tolerantního doporučení: „Každému jeho nebo“.  Proto taky úmyslně neuvádím jednotlivé kombinace, protože jejich množství je v podstatě nevyčerpatelné a s výzbrojí, kterou jsem vám poskytl, je dobré interaktivně si pohrát s řešením ložnice. Pokud přece jenom neuspějete, potom je zde pořád nabídka na pomoc profesionála. Ale to vy už tak trochu jste po přečtení těchto statí.

21. Svislé členění - statické, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
21. Svislé členění - statické
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
22. Vodorovné členění - dynamické, Foto: Ing. arch. Petr Brandejský
22. Vodorovné členění - dynamické
Foto: Ing. arch. Petr Brandejský

Zajímá vás něco, co vyřeší naše odpověď?

Pokud Vás zajímá něco, co se dotýká zmiňovaného tématu, případně i jiných věcí spojených s bydlením, potom na vaše dotazy odpovíme na našem diskuzním fóru na těchto stránkách. Pokud je váš dotaz možné vyřešit na této platformě, je vám naše pomoc plně k dispozici. Pochopitelně zde máme omezené možnosti a nelze pro každého napsat obsáhlý článek o dílčím řešení daného případu. Pokud problém vyžaduje rozsáhlejší zásah, potom se můžete přes naše stránky spojit s autorem a dohodnout si osobní kontakt s případným řešením za spolupráce architekta.

Ing. arch. Petr Brandejský

Použité zdroje:

  • Wikipedie
  • Univerzum – Barvy pro váš domov – Suzy Chiazzari
  • ProŽeny.cz
    • Černá barva bytu sluší. Nevěříte?
    • Červená: Kdy bytu sluší, a kdy se jí vyhnout?
    • Tajemství oblíbených barev: Co o vás prozradí
  • Neufert – Navrhování staveb

Použité fotografie:

  1. MAZZALIARMADI.IT, CC BY-SA 3.0
  2. MAZZALIARMADI.IT, CC BY-SA 3.0
  3. Ing. arch. Petr Brandejský
  4. Ing. arch. Petr Brandejský
  5. Ing. arch. Petr Brandejský
  6. Ing. arch. Petr Brandejský
  7. Ing. arch. Petr Brandejský
  8. Ing. arch. Petr Brandejský
  9. Ing. arch. Petr Brandejský
  10. Ing. arch. Petr Brandejský
  11. Ing. arch. Petr Brandejský
  12. Ing. arch. Petr Brandejský
  13. Ing. arch. Petr Brandejský
  14. bedzine, CC BY-SA 3.0
  15. TimothyJ, CC BY 3.0
  16. The Falcondale, CC BY 3.0
  17. ohsojolly!, CC BY 3.0
  18. Ing. arch. Petr Brandejský
  19. Ing. arch. Petr Brandejský
  20. Son of Groucho, CC BY 3.0
  21. Ing. arch. Petr Brandejský
  22. Ing. arch. Petr Brandejský
Sdílejte tento článek 0x 0x 0x
0x

Ing. arch. Petr Brandejský

Ing. arch. Petr Brandejský na sociálních sítích:
Sdělte ostatním čtenářům váš názor / Počet příspěvků: 0
Nadpis:
  Vaše jméno:

Přečtěte si také ↓

Očima architekta: Nepodceňujte vodní páry, největšího nepřítele zateplených střech

Očima architekta: Nepodceňujte vodní páry, největšího nepřítele zateplených střech

Vydáno: 27.01.2015 ▪ Autor: Ing. arch. Petr BrandejskýOčima architekta ▪ Přečteno: 3797x

Chystáte se rekonstruovat podkroví na bydlení nebo vás štvou ztráty tepla, nekontrolovatelně unikajícího z domu? Pak vás zřejmě čeká a nemine zateplení střechy. Co je při jeho realizaci důležité vám poví architekt Petr Brandejský.

Celý článek
Očima architekta: Pozor na pěnové mistry aneb Jaké závady najdete na vaší střeše?

Očima architekta: Pozor na pěnové mistry aneb Jaké závady najdete na vaší střeše?

Vydáno: 15.01.2015 ▪ Autor: Ing. arch. Petr BrandejskýOčima architekta ▪ Přečteno: 2508x

Vidíte při dešti nebo tání sněhu mokré flíčky v horních rozích místností pod střechou? Rychle zakročte, protože z malé skvrny může být obrovský problém. Jaké závady střechy způsobují zatékání, odhaluje Ing. arch. Petr Brandejský.

Celý článek
Očima architekta: udržujte střechu v dobrém stavu, ušetříte si spoustu starostí

Očima architekta: udržujte střechu v dobrém stavu, ušetříte si spoustu starostí

Vydáno: 23.12.2014 ▪ Autor: Ing. arch. Petr BrandejskýOčima architekta ▪ Přečteno: 2352x

Pořádná střecha je základem bydlení, a proto je důležité o ni pečovat. Umíte to? Renomovaný architekt Petr Brandejský vám v dalším díle seriálu o stavbách poradí, na jaká místa se soustředit, abyste předešli pozdějším problémům.

Celý článek